mandag 9. desember 2013

Gjenbruk: Lyspærer

Jeg har i lengre tid hatt lyst til å gjenbruke lyspærer, men jeg har trodd at det har vært tidskrevende og vanskelig, så det har bare blitt med tanken. Men det viste seg å være ganske enkelt, men absolutt en voksenjobb! Og alt jeg trengte av verktøy var en kjøkkensaks.
 
 
Jeg må starte med å beklage bildene, de ble tatt for lenge siden og jeg kan ikke ta nye fordi jeg ikke har flere lyspærer. Ironisk nok viser jeg frem en pære det ikke går ann å fjerne innmaten til, du må velge de gode gamle pærene. Fremgangsmåten er dog riktig:
 
 
 
 
1. Nødvendig verktøy er saks. Bruk gjerne beskyttelsebriller og sitt alene! Små, små glassbiter kan hoppe av gårde og skape stor skade.
 
2. Klipp av den grå metalldelen som sitter helt ytterst
 
3. Kakk bort den sorte "glass" delen
 
4. Stikk saksen inn i pæren og kakk innmaten slik at den knuser
 
5. Hell eller pirk innmaten ut 
 
 
Så enkelt var det!
 
 
Jeg har brukt mine lysepører til vaser. En liten har jeg hengt opp i en lysestake. Orkideblomster holder seg i ukesvis! Selv når vi fyrer i pesien rett under.
 
 
 
 
 
 
 
De store pærene bruker jeg til litt større vaser og har lagd ett understell ved å klippe av en bit av en dorullkjerne og kledd den inn med washi tape. Skulle jeg lagd den på nytt, hadde jeg lagd den smalere.
 
 
 
 
 
Men kulest av alt er nok å støpe knagger!
 
Bruk finbetong som du blander med vann. Ha betong opp i lyspærene. Dunk mye underveis slik at du er sikker på at det er nok betong. Det må være betong i nesten hele metalldelen slik at den får ordentlig feste. Sett en litt lang skrue opp i lyspæren og sett lyspæren til tørk i en eggkartong. Vent i minst 48 timer før du knuser klasset og skyller pærene. 
 
Her henger de til tørk på badet:
 



Ferdig tørket:


 
 
 
 
Og slik ligger de hulter til bulter til jeg en dag for tatt de i bruk. Gleder meg!



 
 
 
Ønsker deg en fredlig adventsuke!

4 kommentarer:

  1. Men åhhhh! Så mycket fint!
    Du är inspirerande!

    Jag lägger allt på hög just nu. Inför ledigheten. Jobbar alldeles för mycket den här perioden så jag ser fram emot tio dagars ledighet och pyssel!
    Ja, pälsbollen blev glad när jag kommer hem.
    Han blir glad när jag kommer hem om jag bara varit ute i fem minuter=))
    Det är det som är så fint med honom. Han är en glädjespridare!

    Mjuk dag till dig//Hannis

    SvarSlett
  2. Hoppsan! Inte visste jag att det var så lätt att tömma lampor på innehåll!!! Läckert, magiskt tips! Vad len betongytan verkar vara! Jag älskar lena ytor!! Det här måste bara testas!! Tack! Ha det gott! :)

    SvarSlett
  3. Så kult! Det hadde jeg aldri tenkt på :-)

    Klem

    SvarSlett
  4. Så kult! :D

    Og så godt at du er så aktiv her igjen, jeg skal bli flinkere til å titte innom. ;) ♥

    SvarSlett

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥