søndag 11. desember 2011

Brentemandler og andre utfordringer

Brentemandler hører til juleforbredelsene mine. Jeg lager ett glass til meg selv og en 4-5 som jeg gir bort i gave. I år har jeg dilla på metallteip, så glasset jeg skal ha selv ble pyntet med nettopp det. Jeg liker fasongen på pulverkaffeglass så ellers fikk den være naturell.



Jeg startet med å ha 1 kg mandel i en langpanne som stod i ovnen på 200 grader i 10 lange minutter. Jeg rørte av og til. Deretter måtte de skille lag og bli med i hver sin oppskrift:

Oppskrift 1

500 g mandler
0,5 dl vann
150 g sukker
1 ss smør

Koke opp vann og sukker og la det koke  i 2 - 3 minutter, ha så i mandlene og rørte hele tiden. Etter en stund krystaliserer sukkeret seg og mandlene blir en gråmasse, fortsetter å røre og etter en stund smelter sukkeret og det får en fin brun farge. Blander i 1 ss smør og heller det hele på en oljesmurte plate for å separerer de.

Oppskrift 2

500 g mandler
250 g melis
1,5 dl vann

Kok opp melis og vann i 2 -3 minutter. Ha opp i mandlene - nå blir det nesten en suppe! Kok inn vesken og gjør som i oppskriften over. 


Oppskrift 1 hadde både smak og utseende med seg. Oppskrift 2 var litt uheldig med utseende da det ble litt for mye knekk slik at de ikke lot seg skille naturlig. Jeg ga opp jobben halvveis og lagde en skål med "knekk med mandler" isteden, som straff får de ligge i en sjokoladeskål :







Jeg håper du har en fin advent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid til å legge igjen en liten hilsen! ♥